بهرغم مزایای زیادی که روابط عمومی برای کسبوکارهای مختلف دارد و همه ما کم و زیاد با آنها آشنا داریم، برخی از شایعههای جعلی بر سر زبانها افتادهاند. این شایعهها صاحبان مشاغل زیادی را به وحشت انداخته و مانع ورود آنها به وادی روابط عمومی میشوند. درصورتی که درک شفافی از افسانههای کذب دنیای روابط عمومی داشته باشید، بهحقیقت با اعتماد به نفس بیشتری روی کمپینهای روابط عمومی سرمایهگذاری خواهید کرد.
افسانه شماره یک: کار کارشناسان روابط عمومی در نوشتن مطبوعات خلاصه میشود
هرچند انتشار مطبوعات یکی از بخشهای عمده تاکتیکهای روابط عمومی محسوب میشود، ولی باید دقت کنید که تنها یکی از چندین وجهه روابط عمومی است. اگر به هسته فعالیتهای متخصصین B2B ورود کنید، خواهید دید که هدف آنها ایجاد واداشت برای توسعه یک وجهه معتبر و جذاب از برند است. آنها علاوه بر تدوین استراتژیها و اجرای روابط رسانهای، در امور زیر نیز فعالیت دارند:
- مدیریت شهرت
- مدیریت بحران
- رونمایی از محصولات
- مدیریت سخنرانیها
- ارتباط با افراد بانفوذ
- استراتژی رهبری فکری
- جوایز و رخدادها
- بازاریابی محتوا
افسانه شماره دو: روابط عمومی بهمعنی انتشار اخبار کذب است
روابط عمومی به هیچ عنوان بهمعنی پوشاندن یک لباس جذاب به یک شایعه نیست. این کار یک حرکت کاملا غیراخلاقی محسوب میشود. درعوض روابط عمومی با استفاده از خلاقیت و تحلیل آمار یک داستان منطقی و جذاب برای مخاطبین روایت میکند. یک کارشناس روابط عمومی خبره، بهخوبی میداند که واقعیتهای روزانه را چگونه در کنار هم قرار داده و یک داستان جذاب از دل آنها بیرون بکشد. درواقع این هنر و علم روابط عمومی است.
افسانه شماره سه: اگر داستانی برای گفتن ندارید، به روابط عمومی نیز نیازی نیست
درست است که بارها به اهمیت داستانسرایی در روابط عمومی اشاره کردهایم، ولی این بدان معنا نیست که روابط عمومی بدون داستان یعنی هیچ! متخصصین حرفهای روابط عمومی در انتظار داستان نمینشینند، بلکه خود دست به کار شده و داستان کسبوکارشان را ایجاد میکنند. آنها بهخوبی از ویژگیهای یک داستان جذاب و همچنین خواستههای برندها آگاه هستند. نتیجه این شناخت، آماده کردن برند شما برای پوشش داده شدن توسط رسانهها است.
افسانه شماره چهار: روابط عمومی فقط هنگام رویارویی با بحران مفید است
بله؛ مدیریت بحران یکی از بخشهای حیاتی روابط عمومی است، ولی مدیریت بحران تنها پس از رویارویی با یک مساله منفی پا به عرصه نمیگذارد. بیشترین فعالیتهای بخش مدیریت بحران در پشت صحنه و خارج از دید رسانهها است. این بخش باید چشمان خود را باز کند و همواره یک قدم از دیگران جلوتر باشد تا مشکلات را پیشبینی و صدمات احتمالی آنها را به کمینه برساند.
افسانه شماره پنج: روابط عمومی یعنی فروش بیشتر
هرچند افزایش فروش و تولید سرنخ فروش میتواند از مزایای جانبی روابط عمومی باشد، ولی هدف اصلی آن محسوب نمیشود. روابط عمومی در درجه نخست به معنی ارتباط است. وظیفه آن آگاه ساختن افراد از وجود برند، مدیریت آوازه برند و گسترش فرهنگ وفاداری به برند در میان مشتریان است. البته کاملا واضح است که در این حین، با افزایش شهرت برند، سرنخهای فروش افزایش پیدا کرده و این سرنخها متعاقبا میتوانند تبدیل به فروش شوند. بنابراین روابط عمومی بیشتر از آنکه به فکر فروش باشد، به فکر آموزش است، به فکر ایجاد روابط عمیق با مشتریان و همکاران است. شاید نتیجه نهایی همه این فعالیتها در فروش خلاصه نشود، ولی باعث تقویت اعتماد افراد به برند شما خواهد شد.