تجربه مرسدس، داو، نوتلا و ارئو در بازاریابی شبکههای اجتماعی
آیا به الهام گرفتن از سبک بازاریابی کمپانیهای دیگر در رسانههای اجتماعی علاقهمند هستید؟ به داستان موفقیت برندهای بزرگ توجه کنید. شاید بودجه شما با آنها همسطح نباشد، ولی همواره میتوانید رایگان از تجربه نبردهایشان درس بگیرید.
در ادامه به 4 برند بزرگ حاضر در رسانههای اجتماعی و درسهایی که میتوان از آنها گرفت اشاره میکنیم:
مرسدس بنز
بهنظر میرسد برنده شدن به بخشی از عادات مرسدس تبدیل شده است. یکی از موفقیتهای چشمگیر این کمپانی به سال 2013 بازمیگردد که یکی از بهترین کمپینهای آن زمان را در اینستاگرام برپا کرد. مرسدس قصد افزایش مخاطبان خود در رده سنی نوجوانان را داشت؛ ازهمینرو 5 عکاس برتر اینستاگرام را به استخدام خود درآورد. وظیفه این 5 عکاس گرفتن تصویر چرخ مرسدس جدید CLA بود. عکاسی که بیشترین لایک را به دست میآورد، ماشین از آن او میشد.
در پایان کمپین مرسدس دستاوردهای بزرگی داشت:
- 2 میلیون لایک در اینستاگرام
- 150 دارایی جدید در بازاریابی (تصاویر باشکوه)
- 87 میلیون نشانهگذاری (Impressions) اساسی در اینستاگرام
داو (Dove)
کمپینهای بازاریابی داو اشک شما را درخواهد آورد. اگر با کمپین “نگاره زیبایی واقعی (Real Beauty Sketches)” داو آشنا باشید، منظورم را میفهمید. هدف بزرگ داو ایجاد اعتماد به نفس در بانوان است. داو بهخوبی با بازار هدف خود آشنایی دارد.
طبق تحقیقی که داو به انجام رسانده بود، نزدیک به 80% از بانوان با دیدگاهی منفی پا به رسانههای اجتماعی میگذارند. این کمپانی در نظر داشت که این دیدگاه را تغییر داده و تجربهای دلنشین به مخاطبان خود در رسانههای اجتماعی ارائه کند. نتیجه این تلاشها راهاندازی کمپین SpeakBeautiful# در توییتر بود. براساس اظهارات داو:
- این کمپین بیشتر از 168000 بار استفاده شد.
- 800 میلیون نشانهگذاری در رسانههای اجتماعی به همراه داشت.
راز موفقیت داو در شناخت مخاطبان است. شناخت مخاطب تنها راه برای جلب مشارکت اوست.
نوتلا
هرکدام از پستها اشتهای شما را برای خوردن نوتلا برمیانگیزد. همانطور که میدانید افراد زیادی علاقه دارند تصاویر غذای خود را قبل از خوردن به اشتراک بگذارند. نوتلا همین رویکرد را به کار برده است. نوتلا علاقه زیادی برای مفرح جلوه دادن شکلاتهای خوشمزهاش دارد.
از این چند ایده میتوانید برای خوشمزه کردن برند خود استفاده کنید:
- اگر یک برند B2B هستید، اینستاگرام بستر بسیار خوبی برای افزایش ارزش برند شما خواهد بود. FedEx نمونه بارزی از این موضوع است که همواره تصاویر کامیونهای درحال حرکت خود را به اشتراک میگذارد.
- استفاده از وبلاگنویسان و افراد اثرگذار میتواند روش خوبی برای استفاده از طرز تفکر و ایده آنها باشد.
- گاها بهجای اشتراک تصاویر پشتصحنه، میتوانید مخاطبان خود را تشویق به اشتراک تجربیاتی کنید که با برند شما داشتهاند.
ارئو (Oreo)
ارئو برندی است که به داشتن خلاقیت در بازاریابی رسانههای اجتماعی شهرت دارد. مسلما بایستی تیم بسیار بزرگی پشت این حجم از تولید محتوا باشد. شاید قطعی برق در Super Bowl را به خاطر داشته باشید. طی نیم ساعتی که کل این محوطه در سیاهی کامل بود، ارئو توییت کرد:
“برق قطع شده است؟ جای نگرانی نیست. همچنان میتوانید از این سیاهی لذت ببرید.”
این پیغام 15000 بار ریتوییت شد. اگر نمیخواهید فکر محدودی داشته باشید، برای رخدادهای پیشرو برنامهریزی کنید.
داشتن آمادگی کامل برای رویارویی با رخدادها ایده بسیار عالی است. اگر بتوانید محتوای خود را با زمانبندی ماهانه یا دوهفتهیکبار به اشتراک بگذارید، حرکت بینقصی انجام دادهاید. با این روش همواره دررابطهبا رخدادهای آینده آگاه و آماده خواهید بود.
مترجم: مرتضی قدیمی