شرکتهای هواپیمایی ایرانی چند سالی است که به معرّفی برند خود در اینستاگرام روی آوردهاند. مجموعههایی چون ماهان و زاگرس با آنکه فاصلۀ زیادی با هواپیماییهای بینالمللی خارجی در تعداد مشتریان و پروازها دارند، از تولید محتوا و کسب سهم بیشتر از بازار حملونقل هوایی غافل نماندهاند.
هواپیماییهای معتبر بینالمللی هر یک با به اشتراکگذاری مقاصد خود در سراسر جهان، نقشههای عجیب و گاه تخیّلی از مسیرهای پرواز و اطّلاعاتی دربارۀ خدمه و سرویس فنی، خود را بیشتر به نیازهای مشتریان و حتّی آرزوهای آنان نزدیک میکنند. ماهان و زاگرس نیز با ورود به شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، قصد خود را برای افزودن به تعداد مشتریان نشان دادهاند. در این مقاله با گروه رسانهای کاما همراه باشید تا تفاوتهای آماری و محتوایی این دو ایرلاین بزرگ داخلی را بررسی کنیم.
هواپیماها در کریدور اعداد
لینک اینستاگرام هواپیمایی ماهان در وبسایتش، مخاطب را به یک صفحۀ پرایویت میرساند؛ درحالیکه برندهای بزرگ معمولاً اکانت عمومی دارند. حساب کاربری عمومی امکان دسترسی بیشتر و محاسبات دقیقتر رفتار مخاطبان را به کارشناسان تولید محتوا میدهد. در عین حال ماهان یک صفحۀ دیگر را در قالب «باشگاه مسافران» خود اداره میکند که عمومی است.
در صفحۀ اصلی از جملهای با معنی «از جذابترین عکسها، فیلمها، حقایق جالب و مهمترین اخبار هواپیمایی ماهان در اینستاگرام لذت ببرید.»، برای معرفی این برند استفاده شده است. لینک وبسایت ماهان نیز در بخش بیوگرافی قرار دارد. هواپیمایی زاگرس تنها به انتخاب دستۀ «شرکت هواپیمایی» برای حساب کاربری خود بسنده کرده و شماره تلفن و لینک وبسایت خود را نیز در بخش بیوگرافی گنجانده است.
ماهان تا 26 مهرماه سال جاری، 23 هزار و 200 فالوئر دارد و 122 پست به اشتراک گذاشته است؛ درحالیکه زاگرس با 13 هزار و 600 دنبالکننده، 172 پست دارد. صفحۀ باشگاه مسافران ماهان نیز با 12 هزار و 400 فالوئر تا کنون هزار و 16 پست با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است.
تمامی پستهای ماهان، در مدّت 26 شهریور تا 26 مهرماه سال جاری، حدود دو هزار بار لایک شدهاند؛ اما عکسی از کادر پرواز ماهان با آرزوی از بین رفتن کرونا، با دو هزار و 619 لایک و 38 کامنت، پرلایکترین و پرکامنتترین پست ماه است.
حساب کاربری زاگرس در طی این 30 روز حالوهوایی فوتبالی داشته است؛ بهطوریکه پست بازی فوتبال ایران و امارات، با هزار و 164 لایک، بیشترین تعداد لایک را به خود اختصاص داده است. بیشترین کامنت در این میان به پست «فراخوان طراحی لیوری» با 40 کامنت، تعلّق دارد. زاگرس در این پست از هنرمندان و علاقهمندان خواسته است که برای اجرای طرح مخصوص بر بدنۀ هواپیمای حامل تیم ملی فوتبال ایران، یک لیوری، طرح بدنۀ هواپیما، طراحی کنند.
پیشنهادهای کاما برای مطالعه
سه پیشنهاد عملی برای بازاریابی محتوایی در اینستاگرام
مسابقه بستنیها در اینستاگرام؛ دومینو و میهن
فالویینگهای شرکتهای هواپیمایی
ماهان در اینستاگرام 17 فالویینگ دارد؛ مانند صفحۀ رسمی این شبکۀ اجتماعی، کیش ایر، قشم ایر، ایرباس، بوئینگ و چندین هواپیمایی بینالمللی دیگر. زاگرس حسابهای کاربری بیشتری را دنبال میکند. این مجموعه 44 فالویینگ دارد که تیم ملی فوتبال، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی، چندین خلبان و شرکتهای هواپیمایی دیگر از آن جملهاند.
باشگاه مسافران ماهان در اینستاگرام نیز 5 صفحۀ ماهان مارکتینگ، ماهان ایر اسپانیا، ماهان ایر کوالالامپور و اکانت اصلی ماهانایر را دنبال میکند که همگی از مجموعۀ ماهان به شمار میآیند.
برنامه تولید محتوای ایرلاینها در اینستاگرام
کارشناسان تولید محتوای این دو شرکت هواپیمایی بر اساس استراتژی تولید محتوایشان به مناسبتها نیز توجه کردهاند. صفحۀ باشگاه مسافران ماهان روز جهانی مهماندار، روز جهانی خلبان و روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی، واکنش نشان داده و صفحۀ اصلی نیز برای مناسبتهای عمومیتر محتوا تولید کرده است.
زاگرس ایرلاین، در هایلایت مناسبتها، یلدا، سال نو میلادی و میلاد پیامبر را گرامی داشته و همچنین در پویش ایران همدل شرکت کرده است.
هر دو شرکت هواپیمایی، استوریهای خود را با هایلایت در صفحهشان ماندگار کردهاند. ماهان یک هایلایت «اطلاعیه» دارد که اطلاعیهها و خبرهای پرواز با ماهان و قوانین آن را در بر میگیرد. زاگرس شش استوری هایلایت دارد: ایونت؛ مناسبتها؛ ارتباط با ما؛ کمپینها؛ شبکۀ پروازی؛ دعوت به همکاری. شبکۀ پروازی نقشهای از پروازهای هواپیمای زاگرس است و ایونت، اطلاعرسانی از دیدار دوستانۀ تیم فوتبال زاگرس.
تعامل شرکتهای هواپیمایی با مخاطبانشان
محاسبۀ سایت فلانکس نشان میدهد که میانگین تعداد لایک پستها در صفحۀ زاگرس، از ابتدا تا کنون، هزار و 199 است؛ عددی که برای ماهان 319 به دست میآید. زاگرس بهطور میانگین برای هر پست 29 کامنت و ماهان شش کامنت دریافت کردهاند. با وجود این اعداد، تعامل زاگرس با مخاطبان اینستاگرامش 8/62 است درحالیکه این عدد برای صفحۀ ماهان 2/57 محاسبه شده است. به دلیل پرایویت بودن صفحۀ رسمی هواپیمایی ماهان، از اطّلاعات صفحۀ باشگاه مسافران ماهان استفاده شده است.
زاگرس | ماهان (صفحۀ باشگاه مسافران) | |
فالوئر | 13 هزار و 600 | 12 هزار و 400 |
فالویینگ | 44 | 5 |
تعداد پست | 172 | هزار و 16 |
میانگین کامنت | 29 | 6 |
میانگین لایک | هزار و 199 | 319 |
نرخ تعامل | 8/62 | 2/57 |