اسنپ و تپسی؛ از خیابان تا اینستاگرام

اسنپ و تپسی به عنوان پرچمداران تاکسی‌های اینترنتی در کشور، از ابتدای کار خود اینستاگرام را به عنوان بستر اصلی مارکتینگ و معرّفی خود به مخاطبان انتخاب کرده‌اند. رقابت این دو برند چه در خیابان‌های شهر و چه در پُست‌های اینستاگرامی و دیگر شبکه‌های اجتماعی، هر روز بیشتر از قبل می‌شود. هر برند تلاش می‌کند تا با بهبود خدمات و تنوّع و خلّاقیت در ارائۀ آنها، سهم بیشتری از بازار حمل‌ونقل به خود اختصاص دهد.

در این مقاله از گروه رسانه‌ای کاما به بررسی کمیّت آنچه اسنپ و تپسی با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته‌اند می‌پردازیم و موضوعات مورد علاقه آنها را برای تعامل با مشتریانشان بررسی می‌کنیم.

 

پرچمداران تاکسی‌های اینترنتی از نگاه اعداد

اسنپ یک سوپر اپلیکیشن است و خدمات گوناگونی ارائه می‌دهد. در اینستاگرام نیز در یک صفحۀ مشترک، تمامی آنها را مانند اسنپ فود، اسنپ مارکت و اسنپ باکس پوشش داده است. این صفحه با 818 هزار فالوئر تا بیستم مهر ماه 1400، هزار و 297 پست به اشتراک گذاشته است که قرعه‌کشی‌ها، مسابقه‌ها و معرفی خدمات این مجموعه را در بر می‌گیرند.

بیوگرافی صفحۀ اسنپ، به جدیدترین کمپین این برند، «گوشی هیجان‌انگیز تو فصل پاییز»، اختصاص داده شده است. «اسنپ رو فالو کن، آیفون 12 ببر!» کمپین تبلیغاتی دیگر این مجموعه است که همراه با لینک دانلود اپلیکیشن اسنپ در بیوگرافی جا گرفته است.

تپسی را تقریباً نیمی از تعداد دنبال‌کنندگان اسنپ دنبال می‌کنند؛ 396 هزار اکانت. تعداد پست‌های این مجموعه هم از اسنپ کمتر و 839 پست است؛ پست‌هایی با محتوای کمپین‌های مسئولیت اجتماعی، بهبود خدمات و قرعه‌کشی‌ها.

«هرکجای شهر که باشید تا رسیدن به مقصد در کنارتان هستیم.» عبارت معرفی تپسی در بیوگرافی صفحه است؛ همچنین لینک دانلود اپلیکیشن نیز در این بخش قرار داده شده است.

تپسی در سال 2016 و اسنپ در سال 2014 به اینستاگرام پیوسته‌اند.

 

پیشنهادهای کاما برای مطالعه 

پیشتازی غول‌های ارتباطات در اینستاگرام

اینستاگرام؛ نمایشگاه مزیّت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای

تحول بازار املاک با تولید محتوای ویدیویی

 

آنچه در یک ماه اخیر گذشت

در ماه گذشته، بیستم شهریور تا بیستم مهرماه سال جاری، اسنپ 11 پست و تپسی 8 پست، به اشتراک ‌گذاشته‌اند. محتوای این پست‌ها، پیش‌بینی نتیجۀ بازی‌های تیم ملی فوتبال، روش‌های استفاده از خدمات این شرکت‌ها، آدرس مراکز واکسیناسیون، تخفیف‌ها و جشنواره‌هاست.

پرلایک‌ترین پست این ماه، در صفحۀ اسنپ با 262 هزار و 147 لایک، ویدیویی با محتوای پیش‌بینی رقابت ایران و امارات در فوتبال و قرعه‌کشی پنج کارت هدیۀ یک میلیون تومانی است. پرکامنت‌ترین پست هم مربوط به کمپینی است که در بخش معرّفی صفحه آمده بود؛ گوشی هیجان‌انگیز، تو فصل پاییز. این کامنت‌ها از سوی ادمین صفحۀ اسنپ پاسخ داده شده‌اند.

در همین زمان یک ماهه، پست پیش‌بینی بازی ایران و کره، همراه با اعتبار تپسی به عنوان جایزه، 57 هزار و 271 لایک و سه هزار و 179 کامنت در صفحۀ تپسی گرفته و پرلایک‌ترین و پرکامنت‌ترین پست ماه است.

 

اسنپ و تپسی چه اکانت‌هایی را دنبال می‌کنند؟

اکانت تپسی در اینستاگرام، صفحۀ رسمی سفیران خود و 6 هشتگ را دنبال می‌کند. #هوشمندیم، #سفربیخطر و #دورتادورایران از جمله این هشتگ‌ها هستند که همگی پویش‌های این مجموعه به شمار می‌آیند. #سفربیخطر با 300 اشتراک‌گذاری، بیشترین هشتگ به‌کار‌رفته است.

اسنپ 12 فالویینگ دارد؛ مانند اسنپ‌شاپ، اسنپ گروپ، باشگاه رانندگان اسنپ، اسنپ مارکت، اسنپ باکس، اسنپ تریپ و فروشگاه اینترنتی بامیلو. تنها هشتگی که این صفحه فالو می‌کند، #اسنپ با 98 هزار پست است.

 

هایلایت‌های اینستاگرام

تپسی 9 استوری هایلایت‌ دارد که قدیمی‌ترینِ آنها دربارۀ روش استفاده از سرویس «هم‌خط» این برند است. در هایلایت #اولین_تپسی از مخاطبان خواسته شده اولین خاطره‌شان را از تپسی استوری کنند و برندۀ جایزه شوند. روش‌های پرداخت، امنیت سفر و برندگان مسابقات از دیگر عنوان‌های هایلایت‌ها هستند.

اسنپ دارای 28 هایلایت است که درباره راه‌های ارتباطی، کمپین‌ها، امنیت سفر، مسابقه‌ها و بازی‌ها منتشر شده‌اند.

 

نقش پررنگ اجتماعی تاکسی‌های اینترنتی

اسنپ با تأسیس نیکوکاری‌کلاب تلاش کرده است خدمات و مسئولیت اجتماعی خود را متمرکزتر به مخاطبان معرفی کند. این بخش از اسنپ تا کنون برای اشتغال افراد دارای معلولیت، کمک به تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم و درمان کودکان طرح‌هایی را اجرا کرده است. در هایلایت‌های صفحه نیز، یک مورد به فعّالیت‌های این باشگاه اختصاص دارد. این برند همچنین به مناسبت ماه آوریل، ماه آگاهی‌بخشی درباره اتیسم، با انجمن اتیسم ایران همکاری کرده و جزئیات آن را در هایلایتی در صفحه خود حفظ کرده است.

تپسی در روزهای واکسیناسیون عمومی برای همه‌گیری کرونا، با اختصاص 60درصد تخفیفِ رفت‌وآمد به مراکز واکسیناسیون، در تشویق مشتریان به تزریق واکسن و اجرای نقش اجتماعی خود تلاش می‌کند. این برند همچنین در قالب باشگاه مشتریان، از انجمن حمایت از کودکان کار حمایت کرده و خدماتی ارائه می‌دهد.

 

فعالیت اینستاگرامی اسنپ و تپسی در یک نگاه

تپسی در مدت فعّالیّت اینستاگرامی خود طبق محاسبه سایت فلانکس، توانسته است نرخ تعامل 1/59 را به دست بیاورد. این عدد برای اسنپ 3/99 است. همچنین هر پست تپسی در فید اصلی، میانگین شش هزار و 746 لایک و میانگین 476 کامنت دریافت کرده است. این در حالی است که لایک‌های اسنپ 21 هزار و 947 و کامنت‌های آن، 11 هزار و 458 عدد است.

 

تپسی اسنپ
فالوئر 396 هزار 818 هزار
فالویینگ 1 12
تعداد پست 839 هزار و 297
میانگین کامنت 476 11 هزار و 458
میانگین لایک شش هزار و 746 21 هزار و 947
نرخ تعامل 1.59 3.99
شروع فعّالیّت 2016 2014

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *