۱۰ دلیل برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ

شروع فرآیند دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارها هنوز یک چالش اساسی و مهم است. امروز دیگر کمتر تجارتی را پیدا می‌کنیم که به دیجیتال مارکتینگ وارد نشده باشد امّا در فروش محصولات و خدمات خود، روند صعودی طی کند.

آغاز نکردن دیجیتال مارکتینگ و نداشتن یک استراتژی کامل برای دیجیتال مارکتینگ به یک اندازه خطرناک است؛ این موضوع مهمیّ است که شما به عنوان مدیر و یا صاحب یک کسب‌وکار باید به آن توجّه داشته باشید.

گروه رسانه‌ای کاما در این مقاله 10 دلیل را برای لزوم داشتن استراتژی در فرآیند رسیدن به اهداف تجاری از راه رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتال برای شما شرح می‌دهد. اگر یک استراتژی مناسب تدوین نکرده باشید، چنین مشکلاتی رخ خواهد داد:

 

1. دیجیتال مارکتینگ بی‌هدف

اگر دارای هدف استراتژیک مشخّص و روشنی برای دیجیتال مارکتینگ نباشید و منابع کافی برای این کار اختصاص ندهید، قادر به تحلیل و بررسی نتایج به دست آمده نیز نخواهید بود.

2. ناآگاهی از سهم شرکت از مخاطبانِ بازارِ آنلاین

ناآگاهی از میزان تقاضای آنلاین، شما را در برآورد حجم بازار دچار لغزش و خطا خواهد کرد. از آنجا که روش فعّالیّت در این بازار با ‌شیوه‌ی فعّالیِت در بازارهای سنّتی، از نظر شخصیّت و رفتار مشتریان، متفاوت است، ادامه‌ی فعّالیت و فروش شما را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

 

پیشنهادهایی برای خواندن

۲۰۲۱؛ سال رویارویی با دیجیتال مارکتینگ

نمونه الهام‌بخش ‌Sephora در استراتژی محتوا 

انسانی و قابل اعتماد؛ استراتژی بازاریابی محتوایی پمپرز

 

3. کسب سهم کمتری از بازار نسبت به رقبا

اگر منابع کافی به‌ دیجیتال مارکتینگ اختصاص داده نشود یا از راهکارهای موقّتی بدون استراتژی خاصّی استفاده شود، سهم شما از بازار، نصیبِ رقبای قدیمی و جدید خواهد شد.

4. نداشتن ارزش پیشنهادی آنلاین قدرتمند

ارزش پیشنهادهای دیجیتالی شماست که می‌تواند نقطه‌ی تمایزتان با رقیب شود. تفاوت ارزش خدمات و محصولات آنلاین و یا بازاریابی آنلاین شماست که می‌تواند مشتریان جدید را به استفاده از خدمات و محصولات‌تان ترغیب کند. نکته‌ی کلیدی ایجاد ارزش پیشنهادی، داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکپارچه است.

5. نداشتن شناخت کافی از مشتریان آنلاین

گفته می‌شود که رسانه‌ی دیجیتال «قابل سنجش‌ترین رسانه‌ی تاریخ است.»؛ امّا سرویس‌هایی از قبیل سرویس تحلیل گوگل و موارد مشابه فقط حجم بازدیدها را نشان می‌دهند، نه احساسات و تفکّرات بازدیدکنندگان را. از این رو باید از دیگر ابزارهای کسب بازخورد کاربران وب‌سایت برای شناسایی نقاط ضعف و برطرف‌کردن آنها استفاده کرد.

6. فقدان یکپارچگی

فعّالیّت‌های دیجیتال مارکتینگ چه توسط یک فرد متخصص انجام شود و چه توسط یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، عمدتاً جداگانه انجام می‌شود. این روش هرچند راحت‌تر است ولی چندان مؤثّر و کارآمد نیست. رسانه‌های دیجیتال زمانی بهترین اثربخشی را دارند که با رسانه‌های سنتی و کانال‌های پاسخگویی ترکیب شوند. به همین خاطر است که باز هم داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکپارچه، توصیه می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید

چگونه بازاریابی استراتژی بنویسیم؟

تدوین گام‌به‌گام استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی 

 

 

7. تخمین اشتباه برای منابع مالی و انسانیِ دیجیتال مارکتینگ

بیشتر اوقات به طراحی و اجرای بازاریابی دیجیتالی، منابع کافی اختصاص داده نمی‌شود. نبود استراتژی درست و کمبود نیروی متخصص در این زمینه، پاسخ‌دهیِ مؤثر کسب‌وکار شما به تهدیدهای رقابتی را مشکل می‌کند.

8. هزینه‌کردِ زمان و پول برای فعّالیّت‌های تکراری

گاهی منابع کافی را برای هر پروژه در شرکت اختصاص می‌دهید اما هدر می‌روند. اگر مجموعه‌ی شما بزرگ باشد این موضوع را بیشتر درک کرده‌اید که برای بخش‌های مختلف بازاریابی‌های مشابه، ابزارهای متفاوتی خریداری کرده‌اید و یا از خدمات شرکت‌های مختلفی استفاده ‌کرده‌اید. باز هم داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکپارچه از این هدررفت جلوگیری می‌کند.

9. پیشرفت آهسته

با نگاهی به شرکت‌های بزرگ و کوچک آنلاین متوجّه می‌شوید که همگی در تلاشند با استفاده از روش‌های نو در کسب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان کنونی، به رقبا برسند و از آن‌ها پیشی بگیرند. نباید با نبود استراتژی فرصت ایجاد یک سرعت چشمگیر در پیشرفت را از خود بگیرید.

10. عدم بهینه‌سازی

احتمالاً به عنوان یک مدیر همواره نمی‌توانید نسبت به داشتن فرصت کافی برای تحلیل آمار و داده‌ها مطمئن باشید. استراتژی دیجیتال مارکتینگ مقدّمات کار را برای کارکنان شما فراهم کند که بتوانند به پیشرفت و توسعه‌ی مداوم جنبه‌های کلیدی بازاریابی مانند بازاریابی مبتنی بر جستجو، تجربه‌ی کاربران در استفاده از سایت، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بپردازند.

 

 

از تجربه‌ی دیگران کمک بگیرید
این متن به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اهمیّت دیجیتال مارکتینگ در افزایش مخاطب و فروش داشته باشید. بدون شک اگر مشاوری باتجربه در زمینه‌ی استراتژی و بازاریابی محتوایی همراه شما باشد، با صرف وقت و هزینه‌ی کمتر به بهترین نتیجه‌ی ممکن می‌رسید.

گروه رسانه‌ای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه‌ی بازاریابی محتوایی فعّالیّت کرده و با مجموعه‌های معتبر دولتی و خصوصی همکاری‌هایی درازمدّت داشته است.

با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *