اهمیت تحقیق درباره مشتریان در بازاریابی B2B (بخش اول)

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که از مشاوران بازاریابی B2B پرسیده می‌شود روش شناخت تمایلات درونی خریداران است. پاسخ کوتاه ما به این سوال این است: تا می‌توانید تحقیق کنید.

واقعا چرا برخی از بازاریابان تحقیق و بررسی درباره کسب‌وکارشان را پشت گوش می‌اندازند؟ شاید این کار را زمان‌بر می‌دانند یا ممکن است تصور کنند که پاسخ تمامی سوالات را می‌دانند و نیازی به تحقیق ندارند. ولی مطمئن باشید که با این تفکر کسب‌وکار خود را زنده‌به‌گور خواهید کرد.

مزایای تحقیق درباره مشتریان

به هیچ عنوان تصور نکنید که تحقیق فرایند لزوما پیچیده و پرهزینه‌ای خواهد بود. هیچ نیازی به ترس از آن نیست. حتی شاید بارها بدون آنکه متوجه شوید آن را انجام داده باشید. در ادامه چند مورد از مزایای تحقیق درباره مشتریان را عنوان خواهیم کرد.

· افزایش شهرت و اعتبار کسب‌وکار شما

این روزها کسب اعتبار در رسانه‌های اجتماعی بهای سنگینی دارد و در صورتی که موفق به کسب آن نشوید قطعا دیر یا زود در منجلاب مبهمی که کسب‌وکارها گرفتار آن می‌شوند خواهید افتاد. یکی از مهمترین المان‌ها در تعیین اعتبار رهبری تفکر است. نتایج یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که 63 درصد از تصمیم‌گیرندگان کسب‌وکارهای مختلف رهبری تفکر را یک فاکتور مهم دخیل در فرایندهای ارزیابی خود می‌دانند. زمانی که کمپانی شما تحقیق کافی روی علایق و سلایق مشتریان داشته باشد، کمپانی قادر خواهد بود استراتژی‌های مفیدی در راستای رهبری تفکر اتخاذ نماید.

· کاهش امکان شکست خوردن از رقبا

همه ما عاشق برد هستیم. هرچند شکست واژه آشنایی است ولی گاهی اوقات “انجام ندادن هیچ کاری” به معنای شکست است. چنین موقعیتی بسیار گیج‌کننده بوده و تماما هدر دادن زمان، انرژی، منابع و هزینه محسوب می‌شود. خبر خوب این است که برای اجتناب از چنین موقعیتی کافی است از طریق چرخه خرید روی رفتار و اولویت‌های خریداران خود تحقیق کنید. آمار نشان می‌دهد کمپانی‌هایی که درک کافی از فرایند خرید مشتریان خود دارند 9/6 درصد کمتر در چنین موقعیتی قرار می‌گیرند.

· بیشینه‌سازی بودجه بازاریابی

زمانی که از نیازهای مشتریان خود آگاهی پیدا کردید زمان تصمیم‌گیری فرا می‌رسد. می‌توانید تمام توان خود را روی تولید محتوای تاثیرگذاری متمرکز کنید که باعث افزایش فروش شما می‌شود. برای رسیدن به چنین هدفی پیش از هر حرکتی باید درک عمیقی از چگونگی جلب اعتماد مشتریان، حجم بازار بالقوه برای عرضه محصولات یا خدمات شما و هزینه تولید و توزیع محتوای مناسب پیدا کنید. شناخت این مولفه‌ها میسر نمی‌شود مگر با تحقیق روی بازار. مخاطبان شما چه نوعی از روابط و مکالمه را می‌پذیرند، از شما انتظار دارند چگونه با آنها برخورد کنید و برآورده ساختن خواسته‌ها و دسترسی به آنها چه هزینه‌ای برای شما خواهد داشت؟

در بخش نخست این مقاله سعی کردیم شما را با اهمیت تحقیق روی بازار هدف و علایق و خواسته‌های مشتریان آشنا سازیم. در بخش بعدی نیز ما را همراهی کنید تا راه‌های شناخت خریداران را عنوان کنیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *