اخبار جعلی و تاثیر مخرب آن بر کمپین روابط‌عمومی

اخبار جعلی یکی از رایج‌ترین عبارات عامیانه طی چند سال اخیر بوده است. ترامپ با بکار بردن این عبارات در کمپین‌های تبلیغاتی خود در سال پیش شهرت آن را دوچندان نیز کرد!

اخبار جعلی به اخباری گفته می‌شود که به ظن افراد غیرقابل‌اعتماد بوده و بدون پشتوانه در قالب اخبار واقعی به بیرون درز می‌کنند. این نوع از اخبار متاسفانه آثار مخربی بر فعالیت‌های روابط عمومی برجای گذاشته و به سه دلیل عمده آن را به چالش می‌کشند:

1- این روزها برای به دست آوردن اطلاعات دقیق نیاز به تلاش بیشتری است

در گذشته برندها با بدون هیچگونه مرجع‌دهی به تولید و انتشار محتوای خود می‌پرداختند، ولی در محیط ناامنی که این روزها اخبار جعلی آن را مسموم کرده‌اند واقعا ادامه این روال امکان‌پذیر نیست. شرکت‌های روابط عمومی نه‌تنها باید از صحت اطلاعاتی که به دست آنها می‌رسد اطمینان حاصل نمایند، بلکه محتوای تولیدی توسط خودشان نیز باید کاملا دقیق باشد.

2- اخبار جعلی برندها را وادار به کسب اعتبار می‌نمایند

با ورود اخبار جعلی به عرصه رسانه‌ها برندها نیاز بیشتری برای کسب اعتبار و قدرت احساس می‌کنند. این بدین معنی است که باید افراد بانفوذی را که اعتبار کافی بین مخاطبین هدف شما دارند وارد استراتژی‌های بازاریابی خود نمایید. افراد بانفوذ ایده خوبی برای مقاومت در مقابل ضربات اخبار جعلی است، زیرا این افراد سال‌های زیادی را صرف کسب تجربه و اعتبار در رسانه‌ها کرده‌اند که می‌توانند آن را با شما سهیم شوند.

3- برندها ناچار هستند که اعتماد را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار دهند

متاسفانه اخبار جعلی بخش قابل‌توجهی از اعتماد متقابل بین مصرف‌کنندگان و رسانه‌ها را از بین برده است. در گذشته کاربران با فرض اینکه محتوای تولیدی برندها کاملا صحیح و دقیق هستند، با خیال راحت از آنها استفاده می‌کردند. ولی اخبار جعلی بگونه‌ای در رسانه‌های اجتماعی ریشه دوانده‌اند که به هیچ محتوایی نمی‌توان دیگر به سادگی اعتماد کرد.

یکی از راه‌های جلب اعتماد کاربران، فعالیت شفاف برندها و تعامل صادقانه آنها با مخاطبان است. درصورتی که با کاربران شفاف نباشید باید منتظر عواقب غیرمنتظره‌ای از طرف آنها باشید. تجربه نشان داده است که کاربران در رسانه‌های اجتماعی به مراتب بسیار جسورتر نظرات خود را عنوان می‌کنند. مراقب کاربران خشمگین باشید.

به یاد داشته باشید که اعتبار تنها با تولید یک محصول عالی به دست نمی‌آید، بلکه ارتباط تنگاتنگی با مقدار اهمیتی دارد که برندها برای مشتریان قائل هستند. زمانی که یک مصرف‌کننده احساس کند محصولات یا خدمات شما باعث ایجاد یک تغییر مثبت در زندگی او خواهد شد، با برند شما یک رابطه قابل‌اتکا ایجاد خواهد کرد.

اخبار جعلی فعالیت برندها را صادق‌تر کرده است

هرچند اخبار جعلی موانع زیادی بر سر راه بخش روابط عمومی برندها قرار داده، ولی نکات مثبتی نیز با خود به همراه داشته است. اخبار جعلی کمپانی‌ها را وادار کرده است تا خود را با استاندارهایی با سطح بالاتر تطبیق دهند. نهایتا باید گفت هر چالشی که باعث پیشرفت روابط عمومی شود، منجر به صداقت بیشتر برندها در تعاملات خود با کاربران خواهد شد که نتیجه نهایی آن به سود مصرف‌کنندگان است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *