مسلما انتخاب نام یکی از نخستین و اساسیترین گامهای خلق یک کسبوکار محسوب میشود. چه بسا کمپانیهایی که نامهای قوی و خاطرهانگیز برندشان کلید موفقیت در فروش محصول یا خدمتشان بوده است.
هرچند به نظر میرسد نکاتی برای انتخاب نام درست وجود دارد، قوانین صاف و پوستکندهای نمیتوان برای آن در نظر گرفت. با این حال آنچه واضح است در انتخاب این نام بایستی دقت کرد. در زیر به چند نکته منفی دررابطهبا انتخاب نام اشاره خواهیم کرد که میتواند کمپانی شما را با شکست مواجه کند.
استفاده از نام مکان
افراد زیادی گول آن را میخورند. بهعنوان مثال فرض کنید در یزد به فروش دربوپنجره مشغولید. با انتخاب نام “دربوپنجرهسازی یزد” بازار هدف خود یعنی بازار یزد را پوشش دادهاید. ولی اگر روزی کیفیت محصول شما آنقدر خوب باشد که بخواهید آن را خارج از یزد به فروش برسانید چه؟!
اگر تصمیم بر راهاندازی کسبوکاری کوچک و منطقهای دارید، به احتمال زیاد با این مشکل روبرو نخواهید شد، ولی اگر قصد گسترش کسبوکار خود را دارید، این انتخاب نام محدودکننده شما خواهد بود.
نامگذاریهای خانوادگی
هرچند برند شما میتواند میراث خانوادگیتان را حفظ کند و باعث افتخار شما شود، ولی استفاده از نامخانوادگی در برند مشکلاتی را به دنبال دارد. شاید فرزندان شما قصد ادامه کسبوکار شما را ندارند. آنگاه زمانی است که امپراطوری شما با سر به زمین خواهد خورد. یا ممکن است فردی با این نام به بدنامی معروف شود. آیا برند شما به ارتباط داشتن با چنین افرادی متهم نخواهد شد؟
نامگذاری جمعیتی
بیشتر کمپانیها جامعه هدفی دارند که رضایت آنها را سرلوحه امور خود قرار میدهند؛ ولی محدود کردن مشتریان تحتپوشش کمپانی با نامگذاری برند به نام جمعیتی خاص رویکرد خوبی به نظر نمیرسد. به مثال زیر توجه کنید:
به مدت طولانی یک کمپانی اجاره دوچرخه آرژانتینی با نام “کمپانی دوچرخههای دانشآموزی” شناخته میشد. در ابتدا جامعه هدف این کمپانی بیشتر شامل دانشآموزانی میبود که برای تحصیل در خارج شهر با دوچرخه رفتوآمد میکردند. پس از مدتی کمپانی متوجه حضور توریستها در این محل و جذابیت دوچرخههایشان برای آنها شد. از همینرو کمپانی برای بهدست گرفتن این بازار اقدام به تغییر نام کمپانی به “دوچرخهسواری در آرژانتین” کرد.
استفاده از نام محصولی خاص
شرکتهای نوپای بسیاری با تولید تنها یک محصول خاص شروع به کار مینمایند؛ ولی موفقیت شرکت منجر به گسترش محصولات و دامنه کاری کمپانی میشود. شاید شرکت دربوپنجرهسازی مثالزدهشده روزی به تولید میز و صندلی نیز روی بیاورد. آیا همچنان نام نخست مناسب شرکت خواهد بود؟
انتخاب نامی که به برند شما اجازه رشد دهد، دغدغه شما را خواهد کاست. با انتخاب یک نام نامناسب به برندسازی دوباره نیاز پیدا خواهید کرد. این کار نهتنها هزینهبر است؛ بلکه کسری از مشتریانی که در طی سالها به خود وفادار کرده بودید را از شما خواهد گرفت.
انتخاب عناوین پیشپاافتاده
شاید به یاد عناوین بالندهای چون اپل، ویرجین و جت بیوفتیم که اقتدار خاصی پشت نام برند آنها پنهان است؛ ولی همانطور که رایان ارسکین عنوان میکند، امروزه استفاده از واژههای خیلی ساده و پیشپاافتاده مشکلساز میشوند. با انتخاب نامهای ساده دسترسی به شما سخت خواهد بود. با جستجوی واژه جت در گوگل متوجه منظور من خواهید شد. با جستجوی این نام با انبوهی از کمپانیهای مختلف مانند نیویورک جت، جتبلو، جت پیتزا و … روبرو خواهید شد. سایت jet.com با اینکه امروزه برندی چندین میلیون دلاری تبدیل گشته همچنان با این مشکل دستوپنجه نرم میکند.
برند شما مسلما طی زمان به دفعات تغییر خواهد کرد؛ از آنجاییکه نمیتوان آینده را پیشبینی کرد، محافظهکارانه عمل کنید. در انتخاب نام تغییرات تکنولوژی، اقتصاد، عرضه و تقاضا را در نظر بگیرید.